Het zout der aarde - Reisverslag uit Păingeni, Roemenië van Werkvakantie Poka - WaarBenJij.nu Het zout der aarde - Reisverslag uit Păingeni, Roemenië van Werkvakantie Poka - WaarBenJij.nu

Het zout der aarde

Blijf op de hoogte en volg Werkvakantie

23 Augustus 2014 | Roemenië, Păingeni

Jó Estet (goedenavond),

Het is alweer een tijd geleden dat er iets op de blog is verschenen. Dus bij deze zitten we weer met een team van vier man voor uw klaar, om u op de hoogte te stellen van de afgelopen dagen.
De werkzaamheden zijn gisteren allemaal afgerond. En vandaag zijn we dan ook lekker op pad geweest.
De afgelopen nachten hebben een paar mensen huisvesting gekregen bij de lokale bevolking om een indruk te krijgen van het normale leven hier in Poka. Een bijzondere ervaring met veel verhalen over Nederlandse connecties en Roemeense/Hongaarse geschiedenis. Na een korte nacht stond het ontbijt voor een paar mensen weer vroeg klaar (6 uur) om een kijkje te nemen op het werk van Melinda, die in een laboratorium werkt.
Vrijdagavond zijn we met een groepje naar een Palenkafabriek geweest in de buurt. Vooral het proeven viel erg in de smaak...
Vandaag (zaterdag) hebben we een bruiloft bijgewoond. We werden ontvangen in het huis van de bruid, alsof we familie waren. Uiteraard ontbrak hier de drank en cake niet. Daarna gingen we in een optocht richting de kerk waar de dienst plaatsvond.
Des middags vertrokken wij met een volle bus naar de zoutmijnen, waar wij een rondleiding kregen. Daarna was er de mogelijkheid om jezelf te vermaken met een aantal spelen, waaronder tafeltennis, poolen, varen, midgetgolfen en bowlen.
Op de terugweg hebben we Monica en Jennie opgehaald van het vliegveld.
Aangekomen stonden de schalen uiensoep en de broodjes knakworst klaar om door ons genuttigd te worden.

Welterusten,

Het Poka-Team

• 24 Augustus 2014 - 09:29

Gerard En Betty:

Hallo allemaal.

We misten jullie verslagen inderdaad. Zelfs de app jes kwamen niet

• 24 Augustus 2014 - 09:54

Gerard En Betty:

.........vervolg. Vanmorgen jullie verslag weer gelezen. Wat hebben jullie als team aan een mooi project mogen werken. Super! Maar ook het contacten leggen met de mensen daar geeft een warm gevoel.
    Zelfs de Roemeense biggen , puppy's, kippen en schapen komen bij ons via fotoreportages binnen.
    En.... de "de schuddebuikjes" geïntroduceerd Eva?
    Wij wensen jullie nog een paar mooie dagen met elkaar. Geniet ervan.
    Een goede zondag gewenst. In verbondenheid Gerard en Betty

• 24 Augustus 2014 - 12:38

Arie En Liesbeth:

Hoi Pokagangsters,
    Leuk om het verhaal weer te lezen en de foto's te zien. Mooi dat het project is afgerond.
    Dus het doel is bereikt. Komt er nog een openingswedstrijd Roemenië-Nederland of moet er eerst nog een grasmat komen?
    Leuk ook de contacten met de bevolking, met zelfs een bruiloft.
    Wat ziet het paviljoen, de wipdieren en het hekwerk met de doelen er mooi uit.
    En nu nog even relaxen? Geniet er nog van en dinsdag een goede terugreis gewenst.

• 24 Augustus 2014 - 15:32

Klaas En Trudy:

Hoi Eva,

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Moet een mooie en leuke ervaring zijn om aan een dergelijk project te werken. Ook mooi om te lezen dat de lokale bevolking zo mee doet en dat jullie zelfs bij een bruiloft werden uitgenodigd. Nog een paar mooie laatste dagen daar in Roemenie gewenst en natuurlijk een veilige thuisreis.

Groeten,
    Trudy en Klaas

• 24 Augustus 2014 - 19:55

Marius & Annamarie En Kids:

Hallo daar!

Leuk om jullie ervaringen te lezen/te zien! Er is veel werk verzet, gaaf zeg! Ziet er prachtig uit. Veel succes en zegen nog de laatste dag(en) en een goede terugreis.
    Groetjes, Marius & Annamarie en kids

Ps. speciale groetjes aan Anniek van Y&S ;)

• 24 Augustus 2014 - 20:51

Janine:

Wow! Wat mooi om op de foto's te zien wat een mooi werk jullie hebben neergezet!
    Maak er een mooie laatste dag in Roemenie van:D! En alvast een hele goede reis toegewenst!

Groetjes,
    Janine

• 25 Augustus 2014 - 11:11

Arie En Jannie De Waard:

Fijn dat alle werkzaamheden afgerond zijn. Nog een dagje nagenieten en dan naar huis.
    Een goed terug reis gewenst!

Groet van Fam. de Waard

• 25 Augustus 2014 - 11:29

Ada:

nog een fijne dag en een goede terug reis.

gr ada

Verslag uit: Roemenië, Păingeni

Werkvakantie Poka 2014

Onze bestemming…
We hopen in augustus naar Poka (Päingen) te vertrekken. De gemeente in Poka is erg betrokken, vooruitstrevend, enthousiast en zij willen heel graag aan hun toekomst bouwen. In dit plaatsje, in het Hongaarssprekende deel van Roemenië, wordt al gedurende een aantal jaren gewerkt aan de verbouwing van een oude school tot een jeugdcentrum. Initiatiefnemers zijn de predikant en zijn vrouw. In dorpen zoals Poka is de hele bevolking betrokken bij de kerkelijke gemeente. Voor de actieavond kwam de vrachtwagen net weer terug naar nederland. De gemeente daar wist van de actieavond af en hadden heel veel zelfgemaakte producten meegegeven voor hier. Ze hadden zelf jam gemaakt, er waren walnoten, tomatensap, koekjes en de overheerlijke wijn.

Ons doel:

Wat gaan we doen:

Nieuwsgierig geworden naar het dorpje Poka neem dan een kijkje op:

30 Augustus 2014

Afscheid nemen bestaat niet..

23 Augustus 2014

Busje komt zo

16 Augustus 2014

Ada's zuurkool en meer..
Werkvakantie

Onze bestemming… We hopen in augustus naar Poka (Päingen) te vertrekken. De gemeente in Poka is erg betrokken, vooruitstrevend, enthousiast en zij willen heel graag aan hun toekomst bouwen. In dit plaatsje, in het Hongaarssprekende deel van Roemenië, wordt al gedurende een aantal jaren gewerkt aan de verbouwing van een oude school tot een jeugdcentrum. Initiatiefnemers zijn de predikant en zijn vrouw. In dorpen zoals Poka is de hele bevolking betrokken bij de kerkelijke gemeente. Ons doel: Het project heeft als doel de jongeren van Poka een plaats te bieden waar ze zich kunnen vermaken om te voorkomen dat ze het land uit trekken. Door armoede en werkeloosheid heerst er namelijk veel moedeloosheid onder jongeren. Onze jongeren kunnen ervaren dat ook in Europa, niet heel ver van ons vandaan, landen arm zijn en hulp nodig hebben. Het gebouw ziet er inmiddels top uit. Met hulp vanuit onze regio is er al heel wat tot stand gebracht. Door dit project hopen we dat er een verbinding ontstaat tussen de gemeente van Poka en Giessen-Oudekerk. Wat gaan we doen: Het ontbreken van een sportveld- speelterrein wordt nog als een groot gemis gezien. De warme en lange zomers geven veel gelegenheid om buiten te sporten en te spelen maar daarvoor is geen accommodatie. Vandaar dat we met een groep vanuit de gemeente daar samen met de jongeren een sportveld en speelterrein aan gaan leggen. Nieuwsgierig geworden naar het dorpje Poka neem dan een kijkje op: https://www.facebook.com/paingenipoka?fref=ts

Actief sinds 22 Juli 2014